Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Basri'nin son notu, lütfen okuyun..
Cuma Tem. 22, 2016 1:23 pm tarafından Basri

» Isınmış motorda yatak benzeri ses / Sanziman sesleri
Çarş. Mart 02, 2016 1:13 pm tarafından okan kara

» 1150 ADV için Ateşleme Bobini arıyorum.
Ptsi Ara. 14, 2015 1:54 pm tarafından GARAGEMOTO

» Ateşleme yok
Çarş. Ara. 03, 2014 1:56 pm tarafından GARAGEMOTO

» R 11XX Senkron Ayari..
Perş. Mayıs 29, 2014 11:01 pm tarafından mahirKISSAL

» yağ filtresi ve sökme aparatı
Salı Mart 11, 2014 4:51 pm tarafından nertug

» Basri'nin notu - Lütfen Okuyun...
Salı Mart 11, 2014 12:49 am tarafından nertug

» Selamlar
Çarş. Şub. 26, 2014 11:30 am tarafından alegöz

» Tork Anahtarı
Cuma Şub. 07, 2014 12:32 am tarafından nertug

» 2000 model r 850 gs calısmıyor!!
C.tesi Haz. 22, 2013 7:37 am tarafından hakan umit atalay

» GS 1100 Alıyorum ustalardan tavsiye istiyorum.
Perş. Nis. 25, 2013 9:19 am tarafından kadir tahsin

» Motorda Vuruntu var?????????
Perş. Nis. 25, 2013 9:09 am tarafından kadir tahsin

» BMW R1150R KESİNTİ PROBLEMİ
Çarş. Nis. 24, 2013 9:08 pm tarafından şamilkamçi

» şanzıman problemi,
Perş. Nis. 04, 2013 9:08 pm tarafından baybars8

» 95 gs 1100 2.vites problemi:(:(
Perş. Nis. 04, 2013 8:42 pm tarafından baybars8

Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama

R1100 TPS ayarlama

1 sayfadaki 2 sayfası 1, 2  Sonraki

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Cuma Ekim 17, 2008 11:06 am

Nedir bu "TPS"

Throttle Position Sensor, yani, kelebek pozisyon sensoru, soyle bisey;



Akismetre olarakda tabir ediliyor fakat ben TPS demeyi tercih ediyorum. Motorumuzun sol kelebek govdesi uzerine iki adet alyen civata ile tutturulmustur, arkasi sol kelebek mili ile baglantilidir, mile gecmedir, cekip cikartilabilir ve oradaki nem ve pislik temizlenebilir, yine alt tarafinda gecme/tel kilitli bir kablo jaki vardir, uzerindeki ince, metal tele bas parmagimiz ile bastirip asagi cekersek yerinden cikar.

Bu siyah cimcime, kelebek acikligini okuyup ECU (Electronic Control Unit) ya soyler, ECU da ona gore enjektorlere puskurtmesi gereken benzin miktarini bildirir, yani, bak kelebek su kadar acik, yani su kadar hava aliyor, siz de o havaya oranli benzin puskurtun der. ECU Motronic denilen bir yazilim ile calisir, R1100 serisinde Motronic 2.2 kullanilmistir. Bu sistemde ECU motorun saglikli calisabilmesi icin en onemli sinyalleri TPS ve Hall Sensor (Krank Sensoru) den alir.

BMW nin soyledigi, rolanti kelebek acikligi 10derece olmasi gerekir, bu aciklik kebek stoper vidalariyla sabitlenip mavi boya/plastik turu birseyle muhurlenmistir ve BMW tarafindan yetkili servis dahil hic kimse tarafindan kurcalanmamasi tavsiye edilmistir.
Ayni sekilde, TPS de ilk fabrika ayarindan sonra kucuk alyen vidalara ve kenarina mavi boya surulerek muhurlenir.

Maalesef isguzar ustalarimiz ve bilmeden kurcalamayi cok seven motor sahipleri tarafindan kurcalanmamis TPS yok gibidir. Ayarlar bozulur, bir daha dogru ayari tutturmak milyonda bir ihtimaldir cunku TPS milivoltlarla calisir.

TPS ayari bozuksa motor ne yapar;

Surging, yani belli devirlerde guc kesintisi
titresim
deli gibi benzin yakma
salak rolanti

Asagida bozuk TPS nasil ayarlanir anlatacagim fakat,

BIR PROBLEM YOKSA MOTORUNUZU RAHAT BIRAKIN
YUKARIDAKI PROBLEMLERIN SEBEBI BOZUK TPS OLMAYABILIR, TPS AYARI EN SON BASVURULACAK OLAYDIR
TAMIR TADILAT ISLERINE ASINA DEGILSENIZ HIC KURCALAMAYIN, DAHA BETER YAPARSINIZ VE ESKI HALINE GETIREMEZSINIZ
ILK ONCE BIR VAKUM SAATI EDINIP SENKRON AYARINI OGRENIN, SENKRONDA TECRUBE KAZANDIKTAN SONRA TPS BELKI

Ben illede kurcalayacağım diyorsanız, motoru kapının önüne veya garaja çekin,orta sehpaya alın, varsa çocukları komşuya, eşinizi kaynanaya gönderin, kedinizi bir torbaya koyup ağzını bağlayın, köpeğinizi tuvalete kilitleyin, soğuk bir bira için, rahatlayın, ve...

1- Gaz tellerini ve jikle telini gevsetin



Resimde gorulen 3 telinde kilit somunlarini gevsetip tirtilli yuksukleri dibine kadar elle sIkIn.

On soldaki gaz kolundan gelen ana gaz telidir
Onun arkasindaki jikle telidir
Sagdaki ise karsi silindire gecis gaz telidir.

Gaz kolundan elle gaz verir gibi yaptiginizda en az 1 santim bosluk olmali.
96 nin 7. ayinda sonra uretilen R1100 lerde solda bir tane tel vardir, oda gaz telidir. Onu ve simetrik olarak sag kelebek govdesi uzerinde olani gevseteceksiniz o modellerde.

2- Kelebek stoper vidalarini gevsetin



Bu resmi motorun altina yatarak cektim. dolayisiyla her iki taraftaki stoper vidalarina ulasmak ve kurcalamak cok zor, sabirli olun, vidalari ve yuvalarini yalama yapmayin.

Kontra somunlarini gevsetip iki taraftaki vidalari sokun, dolayisiyla kelebeklerin tam kapali oldugundan emin olacagiz.

Asagidaki resimde benim sag kelebek govdesini sokmustum, stoper vidasinin yuvasini yalama yapmistim fazla kurcalamaktan, dis cektirip daha buyuk bir vida taktim.



Gordugunuz gibi stoper vidasi klebek flanjina dayanmis ve belli bir miktar itmis, bu vidayi ne kadar sikarsak, kelebegi o kadar acariz, motor o miktarda hava alir ve enjektorler TPS den aldigi emirle o miktarda benzin puskurtur. Fakat TPS nin bir "0" referans noktasi vardir, yani baslangic noktasi, simdi onu bulup ayarliyacagiz.

BU ASAMADA KELEBEKLERIN TAM KAPALI OLDUGUNDAN EMIN OLUN.

Neler yaptik kelebeklerin kapali oldugundan emin olmak icin;

- Gaz tellerini gevsettik,
- Jikle telini gevsettik
- Kelebek stoper vidalarini soktuk (gevsetsekte olurdu fakat emin olmak icin ben sokun diyorum)

Su anda kelebekler "0' konumunda yani tam kapali.

3- TPS yi de minimum milivolta ayarlayin

Yukarida bahsettigim sekilde TPS nin altindaki kablo baglantisini sokun



En sagdaki sokette ince bir kablo sokup elektrik alın ve jakı yerine takin ve bu kabloyu dijital-kaliteli bir voltmetrenin kirmizi yani arti ucuna baglayin.
Voltmetrenin siyah-eksi ucunu motora saseleyin.

Milivolt olceceksiniz, voltmetrenin dugmesini DC bolumunde "2" hanesine getirin, kontak kapaliyken .000 okuyacaksiniz.

Yan sehpayi kapatin, gidonun sagindaki elektrik kesme dugmesini acin, kontak hala kapali

Kontagi acin, MOTORU CALISTIRMAYIN.

Voltmetrede okudugunuz degeri, eger olayi karistirip beceremezseniz diye geri donmek icin bir kenara yazin,

TPS uzerindeki iki kucuk alyen civatayi gevsetin, TPS yi cok yavas elinizle saga dogru cevirin, voltajin dustugunu goreceksiniz, en dusuk degeri gorun, muhtemelen .004-.008 (4 milivolt-8 milivolt) civarinda bir deger bulacaksiniz. Gordugunuz en dusuk degerin uzerine 4 milivolt ekleyin.

Ornek= endusuk deger 6MV + 4MV = 10 MV

Bu hesaba gore TPS yi 10 milivolta (voltmetrede .010 gozukur) ayarlayip TPS yi kucuk alyen vidalarla sabitleyin.
Gazi 1-2 defa acip kapatin, ve her seferinde voltmetrenin ayni degere dustugunden emin olun,

Alyen vidalarla TPS yi sabitlerken volrmetredeki degerin degistigini goreceksiniz, cok hassastir, sabirli olun, hata yapmayin



Iste TPS niz ayarlandi, bu ayar www.ibmwr.org daki Rob Lentini`nin Amerika'da BMW kullanicilari tarafindan bilinen, meshur "zero=zero" yani sifir=sifir ayaridir. kelebekleriniz tam kapali yani sifir konumunda ve TPS nizde baslangic yani sifir konumunda, TPS niz ayarlandi, bir daha ellemeyin, ELLETMEYIN...

4- Sol stoper vidasindan rolanti ayarlamak

Voltmetre takili, kontak acik, soktuğünuz sol kelebek stoper vidasini kaybetmediyseniz yerine takin ve yavasca sikmaya baslayin, voltmetrede 370-400 vilivolt (.370 - .400 okuyacaksiniz) arasinda bir yerde kontra somunu sikip sabitleyin, 1 - 2 kere elle gaz verin, her seferinde ayni degere dustugunden emin olun.

Gevsettiginiz gaz ve jikle teline 1mm bosluk vererek sabitleyin. Varsa, karsiya gecis telini henuz ellemeyin.

5- Sag kelebek stoper vidasini ayarlayin

Voltmetre ve elektriksel olaylarla isimiz bitti, TPS nin altina taktiginiz kabloyu cikartin, jaki yerine takin.

5 numarali sigortayi sokun, biraz bekleyip yerine takin ki motronigin hafizasi sifrlansin.



Motorun sagina gecin, soktugunuz sag kelebek stoper vidasini yerine takin, moturun solunda motorun altina yatin, az once ayarladiginiz sol kelebek flanjinin acikligini gozlemledikten sonra sag kelebegi de stoper vidasi vasitasiyla ayni acikliga ayarlarin fakat kontra somunu henuz sikmayin.

Her iki kelebek govdesi uzerinde birer tane olan "hava ince ayar" vidalarini nazikce sonuna kadar sikip, esit olarak birer tur geri acin



Vakum saatiniz var degilmi, BMW boxer biniyorsaniz bir tane edineceksiniz, baska yolu yok, kiytirik senkron ayarina 60-70 lira para aliyorlar, alin veya kendiniz bir tane yapin.



Yukaridaki resimdeki gibi, kelebek govdelerinin altinda birer tane bulunan memeleri ucundaki plastik koruyuculari cikartip, vakum saatinin hortumlarini bu memelere takin.

Motoru calistirin, buyuk bir iktimalle salak calisacaktir, 4-5 cubuk isinana kadar calistirin, onune vantilatorler koyun, guzunuz devamli hararette olsun, hic bir zaman 5 cubugu gecirmeyin, goz yapayim derken kas cikartmayin.

Motor yeterince isindiktan sonra vakum saatini gozlemleyerek sadece sag kelebek stoper vidasindan, sag kelebegi soldakine esitleyin, yani esit hava almasini saglayin (COK ONEMLI, SABIRLI OLUN VE DOGRU AYARLAYIN, YALAP SAP IS YAPMAYIN)

Vakum saati iki kelebegide esit gosterdigi yerde sag kelebek vidasinin da kontra somununu sIkIn.



Ben elektronik Twinmax kullaniyorun fakat uygun bir vakum saati de isinizi gorur.

6- Senkron ayari

Ideal rolanti 1100RPM olmalidir,

Bazilari 2 tur, bazilari 2,5 tur diyor ama hatirlarsaniz ince hava ayari vidalarini 1 tur acmistik, ben ideal ayari oarada buldum, sizin icin uygun olmayabilir, kendiniz bulacaksiniz,

Eger kelebek aciklikliklarimiz gercekten esitse, ki cok zor, bu vidalar esit aciklikta iken vakum saatide esit olacaktir, degilse, sag - sarı, ince hava ayar vidasindan vakum saati esitleninceye kadar ayarlayin. aralarindaki fark yarim turdan fazlaysa, bir yerlerde hata var demektir.

7- Yuksek rolanti senkron ayari

Daha evvel gevsetip bir daha ellemedigimiz sol taraftaki karsiya gecis telinin (varsa) yuksugunu yarisina kadar sikip kontra somunu sıkın.
Motorun sagina gecin, orada, kelebek govdesi uzerinde gordügunuz gaz teli az evvel sıktıginizin devamidir, yada yuksek modellerde depo altindaki gaz teli dagitim kutusundan gelir.

Motoru 2500-3000 devirde sabit tutun ve sag tarataki gaz teli yuksugunden vakum saati esitlenene kadar ayarlayin ve kontrasini sıkın,

Vakum saatinin hortumlarini sokun, plastik kapaklari memelere takin.

Gecmis olsun,

Oilhead...

Bir BMW Boxer kullanicisi iseniz bilgilerinizi paylasmak ve soru sormak icin LUTFEN UYE OLUN..
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından cenker Bir Perş. Haz. 25, 2009 1:06 pm

....Sonradan manuelde yazan su yaziyi gorunce
jeton dustu: "Motronic 2.4 isletim sistemini kullanan R
Boxer'larda, aku tamamen sokulurse, beyne kaydedilmis
atesleme duzeni komutlari tamamen silinir. Yenilemek icin
aku tekrar baglandiktan sonra, motoru ve ateslemeyi
"on(acik)" konumuna getirip, motoru calistirmadan gazi
sonuna kadar bir ya da iki defa acip kapatmak yeterlidir"
ibaresini sonradan gorduk...

Eğer bu alıntıda yazılanlar doğru ise durum biraz karışık.
Geçenlerde çakmaklığı bağlarken kutup başlarını sökmüştüm, yerine tekrar taktığımda bu yukarıda bahsi geçen uygulamayı bilmediğimden yapmadım.
Şimdi tekrar kutup başlarını söksem ve tekrar taksam. Kontağı açıp ateşlemeyi ON konumuna getirip motoru çalıştırmadan
iki kere sonuna kadar gaz versem olurmu ?
Yada aynı işlemi kutup başını söküp takmadan da yapabilirmiyim ?
avatar
cenker

Erkek
Mesaj Sayısı : 164
Yaş : 54
Nerden : İstanbul
Kayıt tarihi : 10/11/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 2:01 pm

%100 emin olmamakla birlikte, ben yukarıdaki teorinin doğruluğuna inanmıyorum.

Motronik bir yazılım, bilgisayarımızın yazılımında bir takım degişiklikler yaptıktan sonra fişini çeksek, sonra tekrar baglasak, yada hiç bir şeyi kurcalamadan fişini çeksek yazılım bozulur veya ayarı kaçar mı ?

Bilmiyorum ama bence hiç bir şey değişmez.

Aynı XP veya Vista gibi bizim ECU (Electronic Control Unit) lerde de, Motronik 2.2, 2.4 gibi yazılımlar var.

Bu bana, bilgisayarınızın fişini çektikten sonra tekrar bağlayınca monitörü sallayın demek kadar saçma geldi.

Yanılıyor da olabilirim Smile
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından duroturk Bir Perş. Haz. 25, 2009 2:12 pm

Ayrica,

Bu kadar ilgili GS kullanicisinin oldugu bu ortamda, akuyu cikarip tekrar takma/degistirme gibi herhangi bir durum karsisinda, boylesi bir detayin bilinmemesi pek mumkun gorunmuyor.

Ben kendi adima ilk kez duyuyorum ve bir yazilimin, bir teli cekerek yeniden yuklenebilmesi fikri de bana cok...

"tuhaf" geldi. yumruk
avatar
duroturk

Erkek
Mesaj Sayısı : 423
Yaş : 41
Nerden : Kayseri
Kayıt tarihi : 10/02/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 2:13 pm

Zaten 5 numaralı sigortayı soküp takınca motronik reset oluyor, yani akü sökmek de bir nev'i resetleme..

Yukarıdaki yazının kaynağını verebilir misin lütfen, arkadaş manuelde okuduğundan bahsediyor, eğer bu bir forum sitesiyse gireyim ben de doğrusunu öğreneyim yada yanlışı düzelteyim.
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 2:48 pm

Benim de yabancı forumlarda dolanırken gözüme çarpmıştı bu motronik resetleme mevzusu... Ben olsam tavsiyelere uyardım. Nasıl olsa bir zararı yoktur herhalde gaz kolunu bir iki kere çevirmenin...

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 3:23 pm

Sordum,

Cevapları aşağıdaki linkten takip edebiliriz;

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=10181035#post10181035

_________________
Basri...
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından duroturk Bir Perş. Haz. 25, 2009 4:16 pm

Tuhaf muhaf dedik ama...

Oyleymis sanirim silent
avatar
duroturk

Erkek
Mesaj Sayısı : 423
Yaş : 41
Nerden : Kayseri
Kayıt tarihi : 10/02/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 5:00 pm

duroturk demiş ki:Tuhaf muhaf dedik ama...

Oyleymis sanirim silent

Yok be abi, kimi diyo 5 no'lu sigortayı söküp takıyorum resetleme için, kimisi de diyo bi çok kereler unuttum bunu yapmayı ama bişey farketmedi diyo.

Abi, ben de 50 kere söktüm taktım aküyü, eğer akü sökmekle motronik hafızası siliniyosa, hiç bir işlem yapmadan nası zart diye çalışıyo bu motor ve hiç bişey farketmiyo.
Uydudan telepatiylemi geliyo bu yazılım tekrar ?

Bu işi bilen bikaç abi var orada, gadgetboy ve jimvonbaden mesela, onlar bişeyler yazana kadar yazılanları kaale almıyorum.
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından duroturk Bir Perş. Haz. 25, 2009 5:10 pm

Evet, aynen...
avatar
duroturk

Erkek
Mesaj Sayısı : 423
Yaş : 41
Nerden : Kayseri
Kayıt tarihi : 10/02/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 5:28 pm

Ben r1150r.org sitesine takılıyorum genelde. Orada da cyclerob diye bir üstad var. Onun yazılarına güveniyorum. Orada ufak bir araştırma yaptım. Adamın birisi motorunun aküsünü yenilemiş ve motosiklet çalışırken sapıtmaya başlamış. Bunu şöyle anlatmış:

stevedore demiş ki:Just put a new battery in the bike. Had to replace one quick disconnect as it broke during disassembly. Other than that nothing changed. When i started the bike it ran rough, back fired and surged until I gave it more gas then it would take off. Could I have reconnected the electric to the fuel pump incorrectly? Both cylinders are working but it seems erratic and if I blip the throttle at idle it coughs. Please tell me i didn't ruin the EMC by connecting the fuel pump connector backwards.

Efenime söyleyim gurumuz Cyclerob şeyle demiş:

cyclerob demiş ki:stevedore,
You got tripped up by the right side throttle cable that got pulled up-n-out of the adjuster ferrule when you were struggling with the QD's. Look at the throttle cable and make sure it's centered and seated inside the adjuster ferrule. Watch it as you wind the throttle to the full throttle stop and you'll see it full seat itself.

You did not mention resetting the Motronic computer's TPS parameter's after the new battery install. It must be performed for the bike to run right from the start. Here's how:

--Remove fuse #5 from the left, wait 10 seconds then replace it.
--Key and kill switch ON, gearbox in neutral. Do not touch starter button!
--Twist throttle from idle to full throttle 2 times.
--Turn off key -or- start the engine.

Do these 2 procedures and you'll be right again. Be aware that the bike will not immediately have full engine braking on downshifts until the Motronic "learns" and "trims" the new fueling/ignition map. The throttle response and cruise fueling will also will be "trimmed" as you ride the bike and gradually improve. This whole process usually goes unnoticed unless you're focusing on it. It's not a flaw . . . every computer controlled fuel injected vehicle needs to perform this same data map trimming routine. It should be all set after your 1st full, hot engine ride.

Özet olarak motorun sapıtmasının iki nedeni olabilir demiş. Birincisi depoyu söküp takarken sağdaki Quick disconnect denen benzin hortumu bağlantıları ile fazla oynadığın için farkında olmadan sağ gaz telini makarasından çıkardın. Kontrol et demiş.

İkinci olasılık ise akü değişiminden sonra motronic ünitesini resetlememişsin, demiş. Bunun için:

1- 5 nolu sigortayı yerinden çıkart, 10 saniye bekle sonra yerine tak.
2- Kontak anahtarını ve kilsviçi ON konumuna getir. Marş butonuna DOKUNMA!
3- Gaz kolunu rolanti konumundan tam gaz konumuna kadar iki defa çevirip bırak.
4- Kontağı kapat ya da motoru çalıştır.

Sonra bu işlemi yaptıktan sonra motorun anında düzelmesini bekleme, kontrol ünitesinin kendisini ayarlaması biraz vakit alabilir demiş. Ama motronic ünitesinin kendini ayarladığını motoru sürerken buna kafayı takmazsan farkedemezsin demiş.
Bütün bilgisayar kontrollü yakıt enjeksiyonlu araçların bu ayara gerektiğinde ihtiyacı olduğunu söylemiş.

Daha sonra soruyu soran adam cyclerob' un dediklerini yapmış ve bingo:

stevedore demiş ki:Hats off to you guys. I was really worried. However, I had to reset the right side throttle cable in the seat and the TPS as per instructions above. She fired right up and ran like a watch. Thanks again all. I guess I owe you a beer or six at least.

Özetle adam, sayenizde motorum tekrar saat gibi çalışır oldu size bira borçluyum demiş Smile

Kusra bakmayın bire bir çeviremedim. Bir hata yaptıysak affola...

Kaynak: http://www.r1150r.org/board/viewtopic.php?f=2&t=17632&p=154059&hilit=motronic#p154059

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 7:01 pm

Ben koay kolay teslim olmayacağım,

Adamın sorunu yerinden cıkan sağ gaz telini yuvasına oturttuğunda mı yoksa malum işlemi yaptığımdamı çözülmüş belli değil. iki işlemide yaptıktan sonra problem bitmiş ve semptomları yerinden çıkan gaz teline işaret ediyordu.

Bu konunun sonunda haksız çıkarsam karizma fena çizilecek...

_________________
Basri...
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 7:50 pm

Basri abi, haklısın adam kabloyu da yerine yerleştirdiğini yazmış. Ama bu prosedürü uygularsak birşey kaybetmeyiz bence. En azından ben akü değişiminden sonra bir gariplik ile karşılaşırsam bu yolu mutlaka denerim. Aklımızda bulunsun bence.

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından cenker Bir Perş. Haz. 25, 2009 7:54 pm

Basri demiş ki:Zaten 5 numaralı sigortayı soküp takınca motronik reset oluyor, yani akü sökmek de bir nev'i resetleme..

Yukarıdaki yazının kaynağını verebilir misin lütfen, arkadaş manuelde okuduğundan bahsediyor, eğer bu bir forum sitesiyse gireyim ben de doğrusunu öğreneyim yada yanlışı düzelteyim.

Basri advrider.com daki abiler gadgetboy ve jimvonbaden abilerin cevaplarını merakla bekliyorum..
Bu garip yazıyı okuduğum linki veriyorum..
http://www.ikiteker.org/DOSYALAR/Dergi/dergi-posta-ocak2003.PDF
avatar
cenker

Erkek
Mesaj Sayısı : 164
Yaş : 54
Nerden : İstanbul
Kayıt tarihi : 10/11/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 7:59 pm

Kesinlikle haklısın, yapsak bir şey kaybetmeyiz, faydası bile olur belki ama ben yukarıdaki "Motronic 2.4 isletim sistemini kullanan RBoxer'larda, aku tamamen sokulurse, beyne kaydedilmis atesleme duzeni komutlari tamamen silinir. " deki "tamamen silinir" e taktım kafayı..

_________________
Basri...
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından cenker Bir Perş. Haz. 25, 2009 8:01 pm

Ayrıca çalışmada en ufak bir gariplik, performans kaybı vs. yaşamadım.
Sadece biraz fazla yakıyor gibi geldi, ne bileyim belkide psikolojim bozuldu..
Hasta mı oluyorum ne ? bassa
avatar
cenker

Erkek
Mesaj Sayısı : 164
Yaş : 54
Nerden : İstanbul
Kayıt tarihi : 10/11/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 8:03 pm

Sadece biraz fazla yakıyor gibi geldi
Lastik havalarını kontrol et, çok farkediyo Smile

_________________
Basri...
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından cenker Bir Perş. Haz. 25, 2009 8:09 pm

5 nolu sigorta 1100 ve 1150 de aynı işlevi mi görüyor ?
avatar
cenker

Erkek
Mesaj Sayısı : 164
Yaş : 54
Nerden : İstanbul
Kayıt tarihi : 10/11/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından nedimurcan Bir Perş. Haz. 25, 2009 8:57 pm

gaz telini iki kere sonuna kadar aç kapat ki tel yerine iyice otursun.

olmaz mı? olur olur...
avatar
nedimurcan

Erkek
Mesaj Sayısı : 266
Yaş : 42
Nerden : niğde
Kayıt tarihi : 09/02/09

http://www.nedimurcan.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 10:00 pm

Basri demiş ki:Kesinlikle haklısın, yapsak bir şey kaybetmeyiz, faydası bile olur belki ama ben yukarıdaki "Motronic 2.4 isletim sistemini kullanan RBoxer'larda, aku tamamen sokulurse, beyne kaydedilmis atesleme duzeni komutlari tamamen silinir. " deki "tamamen silinir" e taktım kafayı..

Basri abi, bu koyu renge boyadığım yazıyı yazan vatandaş bana biraz atmış gibi geldi. Yine de saygısızlık etmek istemem. Neyse ben de mantık yürüterek destekli atmayı deneyeyim Twisted Evil

Bildiğim kadarı ile ateşleme olayı R serisi boxerlarda sabit bir avans ile çalışır. Adventure modellerinde vuruntu sensörü vardır. Motorda vuruntu olunca avans geriye alınır diye biliyorum. Yani motronic ünitesi motorun avansını her seferinde ayarlamaz diye biliyorum. Yanılıyor da olabilirim.

Motronic kontrol ünitesinin ayarladığına emin olduğum bir şey var ise o da enjektörlerin ne kadar yakıt püskürteceğidir. Bunu da enjektörlerin açık kalma sürelerini ayarlayarak yapar. Yani bence ateşleme düzeni komutlarının silinmesi gibi bir durum söz konusu değil. Eğer silinebilecek bir durum var ise enjektörlerin açık kalma sürelerinin ayarlanması olur.

Akıl yürütmeye devam edeyim. Buradaki atış da destekli ama daha uçuk ssv

Bu TPS dediğimiz şey motronic(ECU)' e gaz gelebeğinin ne kadar açık olduğunu söylüyor. Bunu elektrik voltajı cinsinden söylüyor ama. ECU da bu değeri, hafızasındaki maksimum ve minimum gaz kelebeği açıklığı ile karşılaştırarak(yani hafızasına kayıtlı TPS den gelmiş olan maksimum ve minimum voltaj değerleri ile karşlaştrarak) gaz kelebeğinin ne kadar açık olduğunu hesaplıyor( ECU doğru orantı kuruyor yani).

Ama biz akü kutup başlarını sökersek, ECU' nun hafızasındaki maksimum ve minimum TPS voltaj değerleri siliniyor, ya da default ayarlara dönüyor. ECU' nun minimum değeri belirlemesi kolay. Gaza dokunmaz isek zaten TPS en düşük voltajı yollayacak ECU' ya. Ama ECU' nun maksimum gaz kelebeği açıklığını öğrenebilmesi için gaz kolunu sonuna kadar çevirmeliyiz. Bunu yapmazsak ECU gaz kolunu her çevirişimizde maksimum açıklığın bu olduğunu sanıp enjektörlere maksimum yakıtı püskürtme emrini verir. Bu da motorumuzun çok yakmasına ya da bir garip çalışmasına neden olabilir. Hatta gaz kolunu bir öncekinden daha çok çevirdiğimizde ECU " Aaaa, yeni maksimum değer geldi TPS' den, artık eskisine göre daha az yakıt püskürtmesi lazım enjektörlerin" diye düşünecek. Ama daha motoru çalıştırmadan ECU' ya maks. gaz kolu açıklığının ne olduğunu tembih edersek ECU zırt pırt kendisini ayarlamak zorunda kalmayacak ve yakıt tüketimi optümum olacak...

Benim tahminim böyle işte... Akla da uygun görünüyor siz ne dersiniz bilmem.

Cenker kusra bakma abi, psikolojini daha da bozmak istemezdim ama sen şu resetleme işini yapsan iyi olur gibi geliyor bana Twisted Evil

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından attila Bir Perş. Haz. 25, 2009 10:49 pm

Selam,

Motronic sistemlerde belli referans değerler öğrenilmez ünite içerisindeki eprom içinde tutulur. (yeni nesil sistemler hariç).
Zaten öğrenme gibi bir durum olsaydı ayara gerek kalmazdı. Kontak aç gazı sonuna kadar aç kapa sorun yok. Smile))

1100GS motorlarda 1994 senesinden gelme ECU kullanılmakta ve bu dönemlerde ECU elektriği kesildiğinde içerisinde bulunan arıza hafızası silinmekte idi. 1150GS motorlarda daha yeni nesil bir ECU kullanılıyor ancak yine elektrik kesilince arızaları siliyor olması ihtimali bence yüksek. Zaten heriki araçtada motor arıza ikaz lambası mevcut değil.
Benim görüşüm heriki motordada elektrik kesilince (ister sigorta ister akü) arızalar silinir.

Ayrıca bu sistemlerde motorun çalışabilmesi için ECU elinde fazla bir bilgi yok.
1- Krank sezicisi sinyali
2- Emilen hava sıcaklığı
3- Gaz kelebek pozisyonu (sadece sol)

Motorun sağlıklı çalışabilmesi için ECU'nin bilmesi gereken piston içerisine giren hava miktarıdır ki bu miktara göre benzin enjekte edebilsin. Hava miktarı motor devri ve kelebek posizyonu durmularına bakarak tahmin ediliyor.
Eğer TPS voltajı yok ise muhtemelen motor çalışamayacaktır. (rölantide çalışabilir ancak gaz verince stop eder gibi geliyor yarın deneyeceğim.)
Az veri olan bu tip sistemlerde bir fiş çıkarıldığında ECU arızaya geçer ve fiş tekrar takıldığında ve ECU mantıklı sinyal aldığında arızayı yok farz ederek sistemi devreye alır. Ancak hafızada geçici arıza olarak arıza bulunmaya devam eder.
ECU üzerinde kalan bir arızanın motorun çalışmamasına sebep olmaması için sanırım ECU reset önerilmekte.


Bunlar benim görüşlerim.
avatar
attila

Erkek
Mesaj Sayısı : 199
Yaş : 51
Nerden : Izmir
Kayıt tarihi : 21/02/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 10:55 pm

Mühendis ağzından da bir başka oluyor canım alks

Akademik bir alt yapım yok, alaylıyım yani, ben de biraz mantık yürütüp desteksiz atayım Very Happy

Doğru, minimum ve maximum degerler var, evet TPS kelebek açıklık açısını okuyarak MiliVolt olarak ECU ya gönderiyor ve enjektörlerde bu oranda benzin püskürtüyor.

Rolantide 1100 rpm için olması gereken açıklık 5 derece, bu da 370-400 M.V. arasında sağlanıyor.

Kelebekler 0 derece iken, yani tam kapalı iken TPS den de 0 Volt okumalıyız ki başlangıç noktasını bilsin ve ECU sahip oldugu yazılıma uyumlu bir şekilde çalışıp verdiği komutlardan maximum ve problemsiz verim alınsın, az yaksın, çok kaçsın, titremesin, kastırmasın yani.
Üstad Rob Lentini'nin meşhur "zero=zero" teorisi, teori diyorum çünkü BMW TPS ve sol kelebek M.V. değerlerini hiç bir zaman açıklamadı ve açıklamayacak,
Yani, TPS sıfır konumunda ve kelebeklerde sıfır konumunda, tam kapalı. Bu fabrika ayarından da daha iyi bir ayardır. Hata, yanılma payı yoktur. Çünkü biz bu ayarı kendi motırumuza özel yapıyoruz, oysa, tahmin ediyorum, üretimde, BMW bilgisayar vasıtasıyla her motorun TPS ve kelebek açıklıklarını ayni MiliVolt degerine göre ayarlıyor fakat bazı motorlar bu değerlere değişik tepkiler verebiliyor.
TPS değerinde bir problem yok fakat kelebek açıklığı gerek montaj gerek mekanik farklar gerkse eski motorlarda aşınma sebebiyle 370-400 milivoltta 1100 rpm vermeyebiliyor, genelde, bu problemli motorlarda 1500-1800 rpm veriyor ve kelbek açıklığını 20 M.V. fasılalarla düşürüp ideal rolantiyi buluyoruz.
Motronik 2.4 ü bilmiyorum ama motronik 2.2 400 milivoltun üzerinde bir rolanti değeri tanımıyor.

Sonrasındaki senkron ayarı teferruat, ince ayar yani.

Bide bazı ustalarımız TPS yi gez, göz, arpacık yöntemiyle kurcalayıp "bak, akışmetreni'de ayarladım bi güzel, ver bakalım parayı" dedikten sonra durum içinden çıkılmaz bir hal alıyor.

TPS nin mantığı bu, kelebekler tam kapalı iken TPS den minimum voltu okuduğumuz yerde TPS yi kilitleyip unutuyoruz ve sonrasında 5 derece açıklığı bulmak için kelebekleri 370-400 M.V. görene kadar açıyoruz ve onlarıda kilitliyoruz.

İşte senin motorda gösterdiğim mavi fabrika mühürleri bu yüzden, üretimde yukarıdaki ayarı yapıp mühürlüyorlar ve yetkili servis dahi bu ayarları elleyemiyor, aksi halde motor garantiden çıkıyor.

Bu ayarı yaptıktan sonra 5 numaralı sigortayı söküp takmak ECU yu resetleyip yeni değerleri anlamasına yeterli oluyor. Akü sökmekle aynı şey, işte ben buralara takılıyorum,

Gazı sonuna kadar açınca 4000 küsur MiliVoltları görüyorsunuz.
Bence ECU nun bilmesi gereken başlangıç noktasıdır, maximum değer limiti onu pek bağlamaz,

ne dersin ?


En son Basri tarafından Cuma Haz. 26, 2009 6:52 am tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Basri Bir Perş. Haz. 25, 2009 11:00 pm

Attila, ben yukarıdakini Emirhan'a yazarken sen de mesaj göndermişsin, harika yorumlar,bilgiler, teşekkürler.

Peki, bu akü söküp taktıktan sonra gazı iki kere açma olayına ne diyorsun ?
avatar
Basri

Erkek
Mesaj Sayısı : 693
Yaş : 52
Nerden : Kuşadası
Kayıt tarihi : 17/10/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 11:33 pm

Basri demiş ki:Mühendis ağzından da bir başka oluyor canım alks

Akademik bir alt yapım yok, alaylıyım yani, ben de biraz mantık yürütüp desteksiz atayım Very Happy


Basri abi olur mu öyle şey, sizin pratik ve teorik bilginiz var... Siz gözünüz kapalı bile sallasanız boşa çıkmaz Smile
Ben henüz yeniyim bu işlerde, o nedenle atıyorum akıl yürütüyorum soruyorum öğreniyorum ve bol bol hata yapıyorum...

Mühendislik eğitimi ile alakası yok. Bize alakasız şeyler öğretiyorlar okulda. Yeri gelmişken bir benzetme yapayım bununla ilgili:

Biz okula gelip birinci sınıfa başlayınca önümüze bir tane incir koydular.. Dört sene boyunca( benimki 7 sene sürdü) o inciri yardık içindeki çekirdekleri saydık, ağırlıklarını ölçtük, kaç gram yağ çıkar onu öğrendik. Çok sıkıcı bir işti bu...

Mezun olunca işler değişti. Kimse incirin çekirdeğinin özellikleri ile ilgilenmiyordu. Bunun yerine patronlar bize bir incir ağacı gösterdiler ve 3 vade içinde bu ağacın çekirdeklerinden kaç kilo yağ çıkarabileceğimizi hesaplamamızı istediler... Biz de tek tek sayamadığımız için belli varsayımlar üzerinden yakın tahminlerde bulunmaya çalıştık.. Kimimiz başarılı oldu kimimiz başarısız... İşte buna benziyor mühendislik biraz. Tahmin etme işi... Biraz da öğrenmeyi bilmek sanırım...

Neyse stressliyim bugün biraz. Yarın iş görüşmesi yaptığım iki yerden cevap bekliyorum da... Klavyeme vurdu heyecanım Rolling Eyes

ECU'nun maks. değeri "öğrenmesi" konusuna geleyim. Öğrenip öğrenmediğini bilmiyorum maks değeri. Ama resetleme prosedüründe gazı sonuna kadar açıp kapatma işlemi var. Bu işlem buraya konmuş ise bir sebebi olmalı. Bu durumda akla en yakın sebep de ECU' nun resetlemeden sonra TPS' den gelecek maks. kelebek açıklığı sinyaline ihtiyacı olması... Aksi halde gaz kolunu neden sonuna kadar çevirip bırakalım ki? Nasıl olsa ECU' da maks değer kayıtlı duruyor... 5 numaralı sigortayı söküp takmak yeterli olmaz mıydı o zaman?

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından emirhan Bir Perş. Haz. 25, 2009 11:38 pm

Basri demiş ki:Attila, ben yukarıdakini Emirhan'a yazarken sen de mesaj göndermişsin, harika yorumlar,bilgiler, teşekkürler.

Peki, bu akü söküp taktıktan sonra gazı iki kere açma olayına ne diyorsun ?

Basri abi, sen benden çok yaşayacasın Smile Ben yazarken sen sormuşsun benim kafama takılan soruyu... Atilla çok teşekkürler bilgiler için... Muhabbet süper Smile

emirhan

Erkek
Mesaj Sayısı : 239
Yaş : 37
Nerden : İzmir
Kayıt tarihi : 26/12/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Geri: R1100 TPS ayarlama

Mesaj tarafından Sponsored content


Sponsored content


Sayfa başına dön Aşağa gitmek

1 sayfadaki 2 sayfası 1, 2  Sonraki

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz